המגזין להעלאת התדר - האישי, החברתי והרוחני - ועוד קצת...

בין אני לאתה – מרטין בובר והמהות המקודשת של הדיאלוג והקשר האנושי

מהי המשמעות האמיתית של להיות בקשר? לא במובן החברתי או המילולי, אלא בקיום חי ונושם שבו שני בני אדם נוכחים זה עבור זה – מבלי להסביר, לשפוט או לתכנן. מרטין בובר קרא לכך "אני–אתה" – מצב קיומי שבו האחר אינו אובייקט, אלא נוכחות שלמה. בעידן שבו הקשרים הופכים לתועלתניים, מתווכים ומרוחקים, עולה השאלה: האם אנחנו עדיין יודעים לדבר באמת? האם אנו מוכנים להישיר מבט – ולהיראות?

המאמר שלפניכם הוא הזמנה לחשוב מחדש על הדיאלוג האנושי – לא כאמצעי, אלא כמהות. דרך הגותו של בובר ננסה לפגוש לא רק רעיונות, אלא רגעים חיים של מפגש – עם האחר, עם עצמנו, ואולי אפילו עם הנשגב.


מי היה מרטין בובר?

מרטין בובר (1878–1965) היה הוגה דעות יהודי, פילוסוף, מתרגם ואיש רוח, ששילב עולמות של חסידות, ציונות, קיום קיומי ודתיות אישית. נולד בווינה, אך חי בין אירופה לירושלים, בין כתבי הרוח ובין הדיאלוג עם העולם. הוא לא היה רק פילוסוף – אלא אדם שהאמין בכל ליבו כי הקיום האנושי הוא קודם כל קיום של קשר.

בובר היה מקורב לתנועה הציונית, אך תמיד ייחד לעצמו קול עצמאי. הוא קרא לדיאלוג עם הערבים, האמין בקיום משותף, וביקר בחריפות גישות לאומיות חד–ממדיות. כשעלו הנאצים לשלטון, הוא עזב את גרמניה ועלה לארץ ישראל, שם כיהן כפרופסור לפילוסופיה של הדת באוניברסיטה העברית.


אני–אתה / אני–לז: המודל הבובריאני

בלב הגותו של בובר עומד ההבחנה בין שני אופני קיום:

  1. אני–אתה – יחס הדדי, חי, מלא נוכחות. לא כוונה, לא מטרה, אלא פשוט היות ביחד. כשאני פוגש "אתה", אני לא מנתח אותך, לא משתמש בך, לא מנסה לשנות אותך. אני פשוט נוכח איתך. כך אנחנו פוגשים אהוב, עץ, יצירת אמנות – או את האל.
  2. אני–לז – יחס תכליתי. אני מתייחס אל הזולת כמו אל חפץ, אובייקט – מנתח, משתמש, מתכנן. זה היחס הרגיל שלנו בעולם המודרני, וזה לא רע כשלעצמו – אך בלעדיו, אנחנו מתרחקים מן המהות האנושית.

לפי בובר, רק כשאנו חווים אני–אתה – אנחנו באמת חיים. רק אז אנחנו נוגעים בנצח, ולרגע קצר – האלוהות מציצה בינינו.


הדיאלוג כדלת לנשגב

בובר לא ראה בדיאלוג רק אקט תקשורתי – אלא מעשה קיומי. הוא האמין שהשיחה, ההקשבה, ההכרה באחר, הם הדרך היחידה באמת לחוות את החיים.

"ברגע שאתה אומר אתה, אתה כבר ניצב מול פני אלוהים." – מרטין בובר

בתוך קשר חי, מתרחשת התגלות. האל אינו רק בשמים או בתיאולוגיה – אלא בבין, בחלל שביני לבינך. כשתינוק מביט באמו, כשחולה מביט ברופאו, כששני אנשים יושבים בשתיקה – נוצר חלון לממד גבוה יותר. זהו רגע של קדושה, לא משום שהוא דתי – אלא משום שהוא אמיתי.

בובר לא דיבר רק על פילוסופיה – הוא דיבר על גישה לחיים:

  • איך להיות נוכח באמת עם ילד – לא רק פיזית, אלא מתוך הקשבה מלאה, מבלי למהר ללמד או לתקן, אלא פשוט לשהות איתו, לראות את עולמו מבפנים ולתת לו להוביל את הקשר.

איך לשמוע מישהו גם כשלא מבינים אותו – להחזיק עבורו מקום, להקשיב עם הלב ולא רק עם האוזניים, ולהתנגד לדחף לפרש או להשיב מיד. עצם ההקשבה הנוכחת היא כבר מענה עמוק.

איך לדבר גם עם מי ששותק – להבין ששתיקה היא לעיתים קריאה למפגש מסוג אחר, שאינו מבוסס על מילים. אפשר להושיט יד, להיות בקרבה, לשדר אמון. לעיתים, דווקא בהימנעות מדיבור – נולד הדיאלוג האמיתי.

הוא ראה בדיאלוג מקום של התגלות – לא רק בין בני אדם, אלא בין האדם לנשגב. ברגעים של נוכחות מלאה, נפתחת דלת למשהו עמוק יותר: הנצח של הרגע.

גישה זו מהדהדת עד ימינו, ומהווה מקור השראה לגישות עכשוויות כמו תקשורת מקרבת, פסיכולוגיה דיאלוגית, וטיפול בין–אישי – כולן מבקשות להחזיר את האדם אל חוויית הקשר החי, החומל, הלא מתווך.


חסידות, סיפור, ונשמה

בובר לא רק כתב הגות – הוא גם תרגם, ערך וסיפר. אוסף הסיפורים החסידיים שערך הוא לא פחות מאבן דרך בתרבות היהודית המודרנית. הוא הדגיש את הסיפור החי, את הדמות החסידית כפילוסוף של חיים, כמי שמוצא אלוהים ביחסים, בשאלות, בצחוק, ובדמעה.

החסידות הייתה עבור בובר מקור של השראה רוחנית – לא כדת נוקשה, אלא כתנועה חיה של לב, של חיפוש, של אהבה.


מרטין בובר בעולם הדיגיטלי

האם אפשר לומר "אתה" לעולם שבו הכל מתווך במסך? האם יש נוכחות אמיתית בצ'אט, בזום, באפליקציה?

במובנים מסוימים, נדמה שהעולם הדיגיטלי הוא כולו אני–לז. הכל מדוד, מנותח, מתוכנן. אך דווקא בעידן הזה – יש צמא עמוק לאתה. אולי לכן אנחנו מחפשים מדיטציה, חיבור, עיניים אמיתיות, שיחות לא מתוזמנות.

האתגר של ימינו הוא להכניס את בובר לרשת. לחפש דרכים ליצור קשרים שלא רק מעבירים מידע – אלא מפגש.


סיום: שיחה אמיתית, חיים אמיתיים

מרטין בובר מציע לנו לא תיאוריה – אלא תרגול. להזכיר לעצמנו לעצור. להסתכל. להקשיב. להיות.

אולי אפשר להתחיל ממש עכשיו. לשאול: עם מי אני מדבר כעת? האם אני באמת שם? האם אני מוכן לראות – ולהיראות?

כי בסופו של דבר, כמו שבובר כתב:

"האני מתממש רק באמצעות אתה."

ואולי זה כל הסיפור: לא להיות לבד, לא להיות מול – אלא להיות עם.


לקריאה נוספת:

  • מרטין בובר, אני ואתה
  • מרטין בובר, אור הגנוז – סיפורים חסידיים
  • פול מנדס-פלור, מרטין בובר – ביוגרפיה רוחנית
  • חנה ארנדט על בובר: "הוא לימד אותנו מהי פגישה אמיתית – ומהו אלוהים שאינו נמצא אלא בין בני אדם."

 

סרטון שאהבתי לגביו:

 

מוזמנים לשתף:
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אחרונים

הקורס בניסים – הספר שאישה אחת לא רצתה לכתוב, ושינה מיליוני חיים היא הייתה האדם הכי לא צפוי לכתוב ספר רוחני. פסיכולוגית בכירה באוניברסיטת קולומביה, חדה, ביקורתית, ספקנית עד העצם. אישה שהאמינה במדע, במחקר, בדברים שאפשר למדוד...

תוכן עניינים להקשיב לשדה היצירתי מה ניתן ללמוד על יצירתיות ועל עצמנו מכיוונים חדשים בחקר התודעה סיכום הרצאתו של דניאל נוה אתמול, ב-14 ביוני 2026, ישבתי בחצר של אורוות האמנים – לאירוע שאירגן ה-Unicorn בפרדס חנה והקשבתי...

לפני שלושת אלפים שנה, מלך אחד בירושלים כתב שיש בנו חבל. עדין כל כך שאיננו מרגישים בו ברוב הזמן. אבל אם הוא נקרע, לא נמשיך. באחד מימי נובמבר 1961, בטורונטו, שכב אדם בשם אורקהרט על ספה בחדרו...

בשנת 1961, נערה בת שבע עשרה בשם מרשה לינהן אושפזה בבית חולים פסיכיאטרי בטולסה, אוקלהומה. במשך עשרים ושישה חודשים היא חיה ביחידה הסגורה, מבודדת בחדר קטן שהיא תיארה אחר כך כ"הגיהינום". הצוות הרפואי כתב בתיק שלה משפט...

הרשמה לניוזלטר

מלאו את פרטים לקבלת עדכונים